Kiropraktor akutten, kiropraktor på vakt!

Kiropraktorvakten har i år 10 års jubileum. I 10 år, har vi på Din Helse Bjølsen hatt en kiropraktorvakt åpen hver dag. Kiropraktor har vært på vakt hver julaften, hver påskemorgen, hver søndag. De fleste har kommet via nettsidene våre www.kiropraktor-oslo.no og også www.kiropraktorvakt.no. Som det står der, vi sitter ikke på klinikken og venter, men vi møter de som trenger kiropraktor når de trenger det. Alle kan nå oss på 22951114 mellom 0800-22.
Vi har nå kiropraktor Martin Grimsrud, og kiropraktor Toralf Thomassen (som skriver) som faste vakter. Forskjellen på vår kiropraktorvakt, og de andre er erfaringen. Selv har jeg 10 år som kiropraktor, og jeg har jobbet med akutte pasienter hele veien. Vi hører nesten hver helg, om pasienter som har vært hos legevakten og ikke kunne få noe hjelp med smertene som ble bedre når de kom til oss.
Vi har en lidenskap for å være akutt kiropraktorer.
Trenger du hjelp - KONTAKT OSS på 22 95 11 14



I dette innlegget ønsker vi ikke bare snakke om kiropraktorvakten, men vi ønsker også ta opp et spørsmål som vi får hver dag fra våre pasienter:

"Kiropraktor eller fysioterapeut, hvem bør jeg gå til? "Hva med begge deler?- spør jeg da.
"Ja men kan en kiropraktor hjelpe meg med et muskulært problem, eller kan en fysioterapeut hjelpe meg med et problem som sitter i leddet?"

Svarene skal komme. Først, for dere som ikke kjenner til meg-så er jeg en av få som er både fysioterapeut og kiropraktor. Jeg kan ikke separere meg selv som kiropraktor, fra meg selv som fysioterapeut. Jeg kan ikke separere meg selv noe mer enn kroppen kan separere at det bare er leddet, eller at det bare er muskelen som det er noe galt med.

Et ledd som er skadet, vil alltid påvirke muskulaturen i området (kramper) akkurat som en skadet muskel vil påvirke leddene den virker over.

Når bør man da gå til kiropraktor, og når bør man oppsøke fysioterapeut?
Først vil jeg komme med et par fakta.

Fakta nummer 1
Kiropraktoren har 5 årig universitetsutdannelse som ender i en mastergrad. De to siste årene på studiet er dedikert muskel og skjelettlidelser med spesielt fokus på ryggens sykdommer og skader.
Etter dette kan kiropraktoren selv sette diagnose på et ryggproblem (+ andre ledd som skulder og hofte etc). Pga dette har kiropraktoren rettigheter som å sykemelde-både ta og rekvirere røntgenbilder- henvise til spesialisthelsetjenesten-henvise til kirurgi. En kiropraktor kan ikke kalle seg spesialist (egentlig da dette er en tittel forbeholdt legespesialister) men likevel: en kiropraktor er en ryggspesialist. Min påstand er at en kiropraktor er den i helse norge som vet mest om ryggens lidelser, og mest om behandlingen av disse lidelser (vanlige rygglidelser, ikke rygg sykdommer )



En fysioterapeut har en 3 årig høyskoleutdannelse som ender i en bachelor. Fokuset er bredt, og i de nordiske land-er det fokus på sykehusfysioterapien, dvs feks hjerte og lunge pasienter og gjennopptreningen av denne pasientgruppen . Etter endt utdanning  kan ikke fysioterapeuten sette egne diagnoser
Det er svært individuelt hva slags ekstra kurser og erfaring ulike fysioterapeuter har og hvilke områder de er gode på.

Derfor: har du vondt i ryggen BØR du oppsøke kiropraktor først, uansett om du er overbevist om at dette kommer av det ene eller det andre. En kiropraktor kan alltid mye om en ting: ryggsøylen
En fysioterapeut kan være ekspert på mye: kne, akilles, skulder. Men rygg, ikke nødvendigvis. For å oppsummere en ting til så ser en kiropraktor av de overnevnte grunnene ca 10 ganger så mange pasienter som fastlegen og fysioterapeutene.
Så start med kiropraktoren, ring gjerne kiropraktorvakten på 22951114  www.kiropraktor-oslo.no
56A3466F-F210-4252-8DBECC9D7DCA6C4C-FA5F7713-6CDB-4883-BF58497B03EF1582




Kommentarer