Hodepine tips!

Jeg pleier si til personer at jeg er "hodepinemannen". Ikke fordi jeg elsker hodepiner, jeg hater dem like mye som alle andre.
Botox brukes mot migrene, men bør være en siste utvei
Jeg har selv slitt med hodepine, og disse hodepinene er mye av grunnen til at jeg tok utdannelse innen helse. Det er mine personlige erfaringer, kombinert med min etterhvert ekstensive erfaring med naturlig behandling av ulike typer hodepiner som har gjort meg til "hodepinemannen"


Artikkelforfatter :T. Thomassen: kiropraktor/fysioterapeut / Diplomert injeksjonsterapeut (Botox) har spesialisert seg på hodepiner. Han jobber til daglig på Din Helse Bjølsen. Ønsker du time ta kontakt på 22 95 11 14 eller book online via Online Booking


I starten hadde jeg ikke peiling på hodepiner. Jeg tenkte de var normale og noe alle hadde og behandlet dem gjerne med ibux eller paracet i et forsøk på å bli kvitt dem. Så fant jeg ut at dette bare løste hodepinene kortvarig, og til slutt hjalp ikke smertestillende i det hele tatt. Det fantes ikke nok medisiner uten resept i hele verden som kunne ta knekken på hodepinene mine. De pillene fra legen med rød varseltrekant virket en stund, men de gjorde meg sløv, og til slutt virket ikke de heller.
Så- hva nå da? -hvis du du er en person som meg, som ikke ønsker prøve fler og fler medisiner og fylle kroppen full av piller-hva skal du gjøre? Finnes det gode alternativer.





Svaret er ja- heldigvis. De fleste hodepiner responderer særdeles bra på konservativ behandling hvis du vet hva du gjør. Det er ikke en felles behandling som fungerer perfekt på alle, så du må være villig til å prøve en del forskjellige ting. Klar?

Først av alt, for å effektivt bli kvitt dine hodepiner uten medisinering, så er det nakken du bør fokusere mest energi og tid på. Det er dette området som vil gi mest valuta for pengene.

Selv om du ikke har smerter i nakken så har mesteparten av alle hodepinepasienter enorme spenninger i nakkemuskulaturen, som ihvertfall helt sikkert bidrar til hodepinene.  Jeg tror aldri jeg har møtt en hodepinepasient som ikke har nakkeproblemer. Dersom du lever med gjentagene hodepiner eller migrene er sannsynligheten stor for at du har et eksisterende nakkeproblem.



Med dette i mente, her kommer 3 tips som kommer til å gjøre DEG sjefen over hodepinen, og ikke en slave av den:

1. Fiks nakkestillingen din
- Folk flest nå om dagen har en "fremoverskutt nakkestilling" På engelsk heter dette "forward head posture". Det er svært vanlig. Populært nå er å kalle det "mobil nakke" eller noe lignende (trykk her: atikkel om mobilnakke). Dette er egentlig ikke noe nytt, og det er fullt mulig det er mer plager nå som alle står med hodet og henger overalt mens de titter på sin smartelefon. Neste gang du kjører forbi en busstopp ta en titt. Finner du 1 person som ikke har nesa i telefonen? Med denne nakkestillingen er hodet noe frem istedetfor rett over skuldrene der det hører til. Dette er den mest vanlige holdningsfeilen og det medfører mye mer stress på musklene i nakken. Disse økte muskelspenningene gir deg hodepine, eller i det minste så bidrar den til å gjøre hodepinene verre. Hvis du lider av migrene eller hodepine så må du få ordnet på nakkestillingen.

2. Strekk på nakken
- Beveg nakken din, og med dette mener jeg IKKE knekk den selv. Bare beveg hodet fra side til side, frem tilbake og roter høyre og venstre. Regelmessig ta hodet og nakken gjennom et fullt bevegelsesmønster. Gjør det fler ganger daglig. Kjennes noe stramt ut, så tøy. Hold i alt fra 15 - 90 sekunder. Kjenn at du er mykere etterpå. Er du ikke det, få litt hjelp, du gjør det feil. Se video her for en effektiv måte å tøye på Video
Bare strekk innenfor komfortsonen. Kjenner du skarpe eller skytende smerter så ta kontakt med fysioterapeuten eller kiropraktoren din. Du vil helst ikke skade deg selv når du egentlig prøver å gjøre deg selv godt.

3. Få nakken sjekket
   - Jeg vet hva du tenker "ja -selvfølgelig, kiropraktoren vil jeg skal få kiropraktisk behandling (justering) av nakken" Faktisk så har du rett-det vil jeg. De aller fleste med hodepine eller migrene vil ha veldig godt av kiropraktisk behandling. Feilstillinger i nakken lager et helvete for personer som er disponible for hodepine, det vet jeg fordi det var mitt problem, og jeg er glad jeg fikk hjelp med det. Det vil du bli også. Ta kontakt om du ønsker hjelp med å fikse ditt problem.
T. Thomassen: toralf@dhn.no




Kommentarer